Cultura reprezintă un puternic catalizator social, iar numeroase studii au arătat ca mândria legată de identitatea culturală a unui grup este un moderator important al stării de bine psihologice. Prezentul proiect include activități concertate precum: organizarea unei campanii de promovare online şi offline pentru identificarea celor mai reprezentative şi valoroase piese de port popular specific etniei rrome, organizarea unui eveniment de prezentare a celor mai reprezentative piese vestimentare, dar şi a altor manifestări culturale specifice(muzică şi dans); şi realizarea unui studiu de cercetare privind impactul promovării valorilor culturale a rromilor asupra atitudinii populației generale, pe de o parte, şi asupra încrederii de sine şi stării de bine psihologice a etnicilor rromi, pe de altă parte.
Ca şi în cazul tuturor popoarelor lumii, una dintre mărcile identitare cele mai relevante şi reprezentative, utilizată în masă, de toți membrii unei comunități, de la cea mai fragedă vârstă, până la adânci bătrâneți, este ceea ce numim generic: PORTUL POPULAR.
Atestat arheologic, încă din culturile neolitice, într-o interpretare lingvistică recentă, reprezentând „straiul de sărbătoare cu care te înfățișezi Divinității, reprezentată de P(reot), în mod smerit (ort- drept), portul popular este, până în zilele noastre, la poporul român (creștinat încă din secolul I d. Chr.), straiul purtat în zilele de sărbători religioase, cu care sătenii (țăranii) „ se duceau la templu” – azi, la biserică.
În epoca modernă, aceasta a devenit „portul național”, purtat fiind de numeroși membri ai comunităților, deopotrivă, rurale şi urbane, „de Ziua Națională”.
Transilvania – cunoscută ca una dintre regiunile europene pregnant multiculturală, prin numeroasele popoare şi grupuri etnice care au conviețuit, pașnic şi într-o colaborare fertilă, reciproc avantajoasă, multe secole, a fost renumită prin diversitatea şi eflorescența multicoloră a costumelor populare ale tuturor etniilor conlocuitoare, cel mai strălucit exemplu fiind tabloul lui Franz Neuhauser, intitulat „Târg anual la Sibiu”, datat în 1701, în care cele cca. 400 de personaje, prezentate la târg, etalează toate tipurile de port popular şi uniforme, civile şi militare, ale societății şi epocii, conferind imaginii plastice valoarea unui spectacol cultural de excepție.
CEIR SIBIU 2020
Recent Comments